Uiteraard zorgt u goed voor uw personeel.Een WIA-verzekering beschermt uw medewerkers als zij (tijdelijk) niet kunnen werken. Maar is een WIA-verzekering verplicht?
WIA-verzekering niet verplicht
U bepaald als werkgever in principe zelf of u een WIA-verzekering (Arbeids Ongeschiktheids Verzekering voor uw Personeel) aanbiedt. Volgens de wet hoeft dit niet. Sommige CAO’s verplichten u wel om deze af te sluiten. Zelfs als dit in uw geval niet opgaat zijn er toch veel goede redenen om het wel te doen. De WIA verzekering is een aanvulling op de wettelijke WIA-uitkering. En is dus aantrekkelijke extra arbeidsvoorwaarde.
Als uw medewerker arbeidsongeschikt raakt dan loopt hij een risico op een lager inkomen. Dat komt door de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA). Deze wet gaat ervan uit dat hij of zij zelf nog geld verdient voor het deel dat hij of zij nog wel kan werken. Toch is het vaak erg moeilijk voor iemand die voor een deel arbeidsongeschikt is om werk te vinden. Daarnaast moet de medewerker minimaal 50% van zijn restverdiencapaciteit gebruiken. Het deel dat hij volgens het UWV nog wél zou kunnen werken. Als dat niet lukt is de uitkering die dan overblijft een percentage van het minimumloon.
Financiële zekerheid
Met een WIA-verzekering zijn uw medewerkers tot minimaal 70% van het bruto jaarinkomen beschermd. Er is een inkomensgarantie tot een maximum inkomen van € 100.000,-. Daarboven is het inkomen te verzekeren met een aanvullende WIA Excedentverzekering. Zo kan de werknemer de tijd nemen om weer beter te worden. Zonder zich zorgen te maken over huis of gezin.