Volgens de directeur van Adfiz (branchevereniging voor onafhankelijk financieel adviseurs) Enno Wiertsema is het slecht gesteld met kennis van financiële producten en regelingen van burgers. 40 tot 50% van de Nederlanders is financieel ongeletterd, zo blijkt uit recent onderzoek van Wijzer in Geldzaken. Enno Wiertsema,maakt zich zorgen over de gevolgen. Dat mensen verkeerde beslissingen of helemaal geen beslissing nemen.
Vergeleken met de landen om ons heen bungelen we volgens Wiertsema echt onderaan qua financiële kennis. Op plaats 18 van 24 landen in Europa, zo blijkt uit The Financial Wellbeing Barometer 2022Die kennis wordt periodiek gemeten door Intrum. Er worden dan vragen gesteld over zaken als rente, inflatie en risicospreiding. Dat zijn niet hele ingewikkelde vragen, maar de meerderheid kan ze niet beantwoorden.
Al bijna 20 jaar geleden bleek dat veel Nederlanders financiële producten en regelingen te ingewikkeld vinden. In 2006 werd een voorloper van Wijzer in Geldzaken opgericht met als doel de financiële kennis te vergroten. Maar volgens Wiertsema is het de afgelopen jaren alleen maar slechter geworden. Uit onderzoek van Deloitte en het Nibud kwam dat in 2022 60% van de Nederlanders financieel kwetsbaar of financieel ongezond is. Daarbij is ook gekeken naar financiële kennis. In 2021 was dat nog 49%.
Volgens Wiertsema blijkt Keer op keer uit onderzoek dat mensen die financiële hulp krijgen en dus meer inzicht hebben in hun eigen financiële situatie, verstandiger beslissingen nemen.
De nadruk is de laatste jaren veel op de kosten van het advies komen te liggen. Partijen als de AFM en de Consumentenbond waarschuwen steeds dat je op moet passen dat je niet belazerd wordt en niet te veel moet betalen. Betalen voor financieel advies doen mensen liever niet. Ze sluiten liever zelf online wat af of doen niets. Dat heeft gevolgen.
Een reis- of opstalverzekering is geen hogere wiskunde toch?
Een opstalverzekering, rechtsbijstandsverzekering, autoverzekering of reisverzekering worden eenvoudige financiële producten genoemd. Maar als je daarbij niet goed oplet en deze enkel uitzoekt op een lage premie, kan het vervelend uitpakken bij schade waarschuwt Wiertsema.
Je kunt een goede afweging maken als je zelf iets afsluit en precies precies wat je wel en niet verzekerd hebt en waar de risico’s zitten. Veel mensen slaan die voorwaarden over en weten pas wat ze precies verzekerd hebben als ze schade hebben. En dan kan het te laat zijn.
Beslissingen uitstellen
Bij complexere zaken als pensioen, arbeidsongeschiktheidsverzekering of hypotheek is de noodzaak voor financiële hulp volgens Wiertsema nog groter. Bij het afsluiten van een hypotheek stappen veel mensen wel naar een financieel adviseur.
Pensioen, arbeidsongeschiktheid of een overlijdensrisicoverzekering vinden mensen vaak zo ingewikkeld dat ze beslissingen hierover uitstellen. Vooral bij mensen die een huis huren zie je dat ze dit soort zaken niet geregeld hebben. Woningeigenaren komen vaak toch al bij een adviseur over de vloer in verband met hun hypotheek en komen andere onderwerpen ook aan boed.
Te hoge verwachtingen
Volgens Wiertsema wordt er te veel verwacht van mensen. Niet alleen financiële producten als verzekeringen en pensioen, maar ook regelingen van de overheid zoals toeslagen en belastingaangiftes; mensen vinden het erg ingewikkeld . Velen snappen niet wat er staat, welke informatie ze moeten invullen en welke gevolgen het heeft als ze bepaalde hokjes aanklikken. En het feit dat alles digitaal moet, maakt het voor veel mensen nog ingewikkelder.
De oplossing zit volgens Wiertsema in echte begeleiding. Mensen zouden van consumentenorganisaties vaker de tip moeten krijgen om zich bij te laten staan en te laten helpen.
Bron: http://archive.today/2023.07.25-035822/https://www.telegraaf.nl/financieel/1737395796/mensen-nemen-verkeerde-financiele-beslissingen-door-gebrek-aan-kennis
01-08-2023